FLUG

FLUG ry

Toiminta

Finnish Linux User Group FLUG ry

Suomen Linux-käyttäjien yhdistys

Kysyminen

Linux-käyttäjät ovat yleensä kohtuullisen auttavaisia ja vastaavat mielellään kysymyksiisi. He kuitenkin tekevät sen vapaaehtoispohjalta. Niinpä he todennäköisimmin vastaavat kysymyksiin, jotka on esitetty hyvin - tällöin myös vastaus on todennäköisemmin selkeä.

Miten siis kysyä?

Ensinnäkin, älä ryntää päätäpahkaa kysymään aina kun jokin ei onnistu: hyvin moneen kysymykseen on jo vastattu ja osoittaa melkoista piittaamattomuutta kysyä sellaista, johon vastaus löytyisi parin minuuutin etsimisellä. Vastaaminen toistuvasti samoihin kysymyksiin on pois siitä ajasta, joka voitaisi muuten käyttää uusien ratkaisujen etsimiseen muihin ongelmiin. Ja vastaamiseen kyllästyneet ovat poissa yhteisestä "tietovarastostamme".

Toisekseen, kysy kohteliaasti. Kohteliaisuus on hyve joka liian usein unohtuu, erityisesti internetissä. Ja avun antajalle voi lähettää kiitoksen myös henkilökohtaisesti: paitsi että se lämmittää mieltä, se myös antaa varmuuden siitä, että vastaus oli oikea ja sen voi esittää vastaisuudessakin.

Kolmanneksi, kysy täsmällisesti. Liian usein kysymykset ovat aivan liian epämääräisiä: "Miksei 'ls'-komento näytä värejä ????!!!?!? Linux ruulz!!!!11!1!" Tämän kaltaisiin kysymyksiin on mahdoton vastata, tai ainakin kelvollisesta vastauksesta tulee niin pitkä, ettei monikaan viitsi vaivautua edes yrittämään.

Miten parannan mahdollisuuksiani saada hyviä vastauksia entisestään?

Kysyjän muistilista

Kerro kysymyksesi yhteydessä riittävät taustatiedot ongelmastasi. Seuraavassa on lyhyt muistilista siitä, mikä ainakin kannattaisi (soveltuvin osin, tietysti,) mainita:

  • Mitä olit tekemässä? Ensinnäkin, tämä antaa taustatietoa liittyen käyttötilanteeseen, jossa ongelma esiintyy ja toiseksi, usein ongelma liittyy siihen, että käytetty ohjelma ei ole edes tarkoitettu kyseiseen käyttöön...
  • Mikä on oikea foorumi? Kannattaa miettiä melko tarkkaan, missä kysymyksensä esittää. Asennusongelmat eivät kiinnosta kernel-kehittäjiä, debian-palstan lukijat tuskin tuntevat SuSE:n sielunelämää. Samoin kannattaa seurata ko. foorumia edes muutaman viestin verran ennen kuin kysyy ja - jos suinkin mahdollista - lukea ko. foorumin FAQ.
  • Mikä ei toimi? Mainitse ohjelman nimi ja versio (jos vain tiedossa). Kerro ohjelmalle antamasi mahdolliset argumentit. Miten se on konfiguroitu?
  • Miten ei toimi? Tämä on perusasia mutta unohtuu aivan liian monelta: tulostuuko mitään? Mitä? Tulostuuko mitään, jos yrität samaa verbose-tilassa (useissa ohjelmissa on '-v' -lippu, jolla ohjelma kertoo lisäinfoa toiminnastaan)?
  • Missä ympäristössä se ei toimi? Mainitse ainakin distribuutio ja sen versio. Linuxin oletetaan yleensä viittavan Intel-ympäristöön, joten jos käytössäsi on joku muu, manitse siitä. Mikä on kernelin versio? (Helppo tapa esittää kaikki tarvittava arkkitehtuurista on 'uname -a' -komennon tuloste.)
  • Mitä rautaa käytät? Tämä ei aina ole välttämätön tieto, mutta ehdottoman välttämätön silloin, kun kyse on jonkin IO-toiminnon (printteri, näyttö, verkko, ...) ongelmista. Esim. verkkokortin tapauksessa: valmistaja, malli, versio, mahdollinen firmware-versio jne. Tarkista myös syslog:sta (yleensä /var/log/messages), onko siellä mainintaa ongelmista tai jos ongelmia on jo bootin yhteydessä, tiedostosta /var/log/dmesg. (Polut saattavat vaihdella eri järjestelmissä, jos noita ei löydy koita locate:lla.)
  • Lisätietoja? Kaikki mahdolliset tiedonsirpaleet, jotka saattavat vaikuttaa ongelmiin, erityisesti kaikki tavallisuudesta poikkevat, ovat avuksi. Tällaista erikseen mainittavaa on esim. jos toimit root:na, ongelmia ilmenee kovassa kuormituksessa, lähiverkossa on muitakin ongelmia, jne.
  • Kuka kysyy? Tämäkin on hyvä mainita. Ensinnäkin, mahdollinen vastaaja kirjoittaa vastuksensa henkilökohtaisesti, on kohteliasta ottaa se myös henkilökohtaisesti vastaan. Toiseksi, samassa yhteydessä on hyvä mainita myös oman osaamisesi taso: kernel-hakkerille ja linux-newbielle ei vastata samalla tavalla; jos tarvitset ohjeet rautalangasta väännettyinä, sano se suoraan.

Ja vielä yksi juttu... Aika usein käy niin, että kun kirjoittaa hyvän avunpyyntöviestin, tulee ihan oikeasti mietittyä, mitäpä sitä tulikaan tehtyä. Ja keksittyä ihan itse, missä ongelma on ja miten se korjataan!

Kiitos, että jaksoit lukea!

Tämän ohjeen ei ole tarkoitus pelottaa ketään kysymästä. Pikemminkin ideana on opastaa Sinua muotoilemaan kysymyksesi niin, että saisit siihen varmemmin vastauksen. Ja vaikka nyt puhutaankin Linuxiin liittyvistä kysymyksistä, enin osa ylläolevaa pätee kaikkiin tietokoneihin, käyttöjärjestelmiin ja ohjelmiin liittyviin kysymyksiin.

Yleensä on vaikea sisällyttää kysymykseen liian paljon tietoa: jos esimerkiksi ohjelma tulostaa sata riviä muuta tekstiä ennen virheilmoitusta, ne kannattaa ilman muuta ottaa mukaan. (Tietysti, jos jokin logi on ihan mahdottoman pitkä, se kannattaa vaikka panna jonnekin WWW-sivulle ja antaa kysymyksessä vain sen URL. Tai luvata postittaa se kiinnostuneille.)

Esittämällä kysymyksesi hyvin teet vastaamisesta helppoa. Tämä varmistaa sen, että vastauksia tietävät ihmiset eivät kyllästy jakamaan tietoa, vaan että kaikilla meillä on entistä suurempi mahdollisuus saada vastaus omiin kysymyksiimme.

Vielä lisää?

Lisäohjeita ja tarkennuksia tähän ohjeeseen

Timo Kiravuon kirjoittama Netiketti, ks. erityisesti kohta "Avun pyytäminen"

Tukijat

Kuningas­pingviinit

Novell
Netorek Oy
NordicMind
Red Hat

Pingviinit

Pohjolan Tietotekniikka
Xetpoint